Wednesday 31 October 2012

Makmal dalam Kehidupan Pelajar #2

Entry kali ni nak kongsi pula apparatus untuk makmal 'Sensor'. Sebelum tu nak kongsi dulu apa itu 'sensor' secara ringkas. 'Sensor' atau 'penderia' berfungsi untuk mengesan isyarat suatu sistem dan sebagai input (masukan) ke 'controller' atau 'pengawal'. Kalau nak dianalogikan...umpama 'deria' manusia la..mengesan keadaan atau situasi tertentu bergantung pada fungsinya. Jadual di bawah ni untuk perbandingan manusia dan  mesin.

ni nota yang guna dalam kelas..sorry ye english pulak

Dalam makmal 'sensor' ni, pelajar akan didedahkan dengan pelbagai jenis sensor..dan semuanya adalah 'proximity sensor' (penderia kehampiran). Maksudnya, penderia yang tidak bersentuhan dengan bahan yang hendak dikesan. Industri sekarang dah banyak beralih ke 'proximity', sebab lagi tahan lama berbanding yang bersentuhan.

Ada dua set barang yang ada di lab tempat aku mengajar ni. Dikongsikan dua2 set tersebut.


Sensoric Board

Rexroth Board


Masa aku jadi student dulu..mana de paham sgt menda lecturer ajar, sbb tak byk praktikal. Sekarang dengan ada mcm2 apparatus ni, student lebih cepat paham, sebab dorang pegang sendiri apa barang tu, dan boleh dikatakan sama macam yang ada di industri (kilang).

Tengah khusyuk..tak sedar kena snap

Seronok ajar student ni bila dorang paham..kalu asyik tunjuk gambar je, dorg tak feel sendiri barang tu, agak susah nak paham.

Chow dulu..ada lagi satu lab yang nak aku kongsi..yang ni memang 'bagak' nye barang...tunggguuuuuuuuu!!!

No comments:

Post a Comment

Silakan kongsi sebarang idea dan pendapat...