Tuesday 28 August 2012

Makmal dalam Kehidupan Pelajar

Masa di sekolah rendah, pernah dengar cikgu sebut bilik 'pusat sumber'.. bukan perpustakaan ye.. bila masuk situ, ye la budak2 tau nak seronok je, bukan nak belajar pun. Antarea 'benda' yang aku masih ingat yang ada dalm tu, 'globe' 'planet-planet dalam cakerawala bersama dengan matahari', 'duit-duit palsu', 'magnet'. Masa tu mana ada 'makmal sains' di sekolah rendah, nak pulak sekolah area kampung.

Masuk sekolah menengah, baru tau apa tu 'makmal sains'. Bila naik tingkatan 4 masuk pulak kelas sains tulen, lagi la berkenalan banyak dengan alatan makmal sains. Tapi dalam banyak2 makmal, aku paling tak suka makmal biologi, takde yang menarik.. start form four tu makmal biologi, kena periksa tulang (tatau tulang apa).. lukis2...hahaha...LUKIS!!! perkara yang paling aku tak suka. Nak hafal..lagi la aku tak suka. Pokoknya aku tak suka biologi..tapi camanapun alhamdulilah..dapat gk la C6 utk biologi..cikgu target aku F9 tau..sbb tak pernah nak lulus ujian-ujian dia sejak form 4 sampai trial SPM. Dah memang aku tidak diciptakan Allah untuk masuk bidang tu.

Masuk IPT, ambik lak Electrical & Electronics Engineering...huhu..lagi la banyak makmal..masa ni tak panggil makmal sains dah..tapi macam2 nama ada..menjurus kepada sub bidang kursus tertentu. Masa belajar pun, buat ujikaji kira separuh-separuh paham pun tak pe..report copy senior nye report last sem. Janji score..lain-lain belakang cerita.

Ditakdirkan, bila grad, rezeki jadi 'pensyarah'.. ok lagi la sbb lab simple2 je masa tu..abes kuat pun lab digital dan litar. hampir 15tahun handle lab-lab 'simple' ni, sbjek advance ajar teori je..lab student buat tempat lain (sbb fasiliti tak mencukupi dan mahal, sewa je la sekali dengan lecturer2 tempat tu kira sewa). Ajar teori ni lagi susah dari ajar praktikal, sebab banyak calculation nak kena buat. Tapi bila buat praktikal, time mencabar adalah bila kena troubleshoot kenapa output lain dari teori.

Ditakdirkan Allah juga, sekarang bertugas di tempat yang banyak involved praktikal berbanding teori. Cabaran terbesar, nak kena berkenalan dengan 'apparatus' atau 'instrument' atau 'set' dalam semua lab yang kita involved. Walaubagaimanapun, praktikal agak senang kalau kita faham teori. Cuma bab troubleshoot tu yang kena mahirkan diri dengan apparatus tu. 

Di sini dikongsikan gambar PLC Lab Trainer dan Control Lab Trainer. Banyak lagi trainer yang sedang aku 'bedah' tapi sini kongsi dua je ye.

Programmable Logic Controller (PLC) Trainer

Proportional Integral Derivative Trainer (Control Lab)


Kunci pada semua pekerjaan adalah minat dan kegembiraan. Kalau kita minat dan gembira dengan apa kita buat, kita akan buat dengan bersungguh-sungguh. Makmal adalah salah satu kemudahan P&P untuk lebih memudahkan pelajar faham dengan apa yang mereka pelajari dalam kelas. Makmal sangat penting kerana apabila keluar bekerja, kebiasaanya teori hanya sedikit sahaja digunakan, untuk naik ke position atas lagi, aplikasi teori kepada praktikal sangat-sangat perlu. Walaubagaimanapun, pengetahuan teori juga penting, kalau tak macamana kita nak buktikan bahawa hasil praktikal adalah seperti mana yang dibuktikan oleh teori.

Chow!!!!

No comments:

Post a Comment

Silakan kongsi sebarang idea dan pendapat...