Tuesday 18 September 2012

Pelaburan Emas #2

Salam semua..

Maaf kepada yang menanti-nanti update emas aku ni. Agak sibuk dengan kerja dan famili, tu yang kurang masa untuk update. Kali ni nak kongsi info sikit mengenai atom emas. 

Emas ni adalah salah satu logam yang kita pernah belajar masa kelas Kimia di sekolah dulu. Di bawah adalah Jadual Berkala unsur-unsur atom yang kita belajar tu. 




Emas adalah unsur ke-79 dalam senarai ni, dengan simbol Au iaitu aurum. Aku terangkan sket bagi yg lupa pasal jadual ni. Dari atas ke bawah jadual, adalah 'Period' bagi unsur (istilah Melayu 'kala'). Ada 8-Period untuk kesemua unsur dalam jadual tu. Emas ni duduk di Period-6. Period ni berkait dengan orbit elektron. Contoh, untuk Period-1 maksud ada 1 orbit utk atom tersebut. Maka, untuk emas ada 6 orbit. Di sebelah atas jadual, dari kiri ke kanan, adalah 'Group' (istilah Melayu 'kumpulan' atau juga dikenali sebagai keluarga). Terdapat 18-group dalam jadual berkala. Kumpulan merujuk kepada konfigurasi elektron terluar yang sama untuk setiap ahli.  Emas berada dalam Group-11 atau juga dikenali sebagai 'kumpulan kuprum'. Konfigurasi elektron emas ialah 2.8.18.32.18.1. Dengan konfigurasi ini, emas merupakan pengalir elektrik yang sangat baik. Sebab itulah, mereka yang bekerja di sektor/industri elektrik, dilarang memakai emas sewaktu bekerja. Emas ni dirujuk sebagai 'logam peralihan' atau 'transition element' di mana ianya mudah dibentuk dan dikenali sebagai logam anjal. Dah paham tentang atom emas? Nak tau detail tentang atom emas, warna dan sebagainya bleh la baca di sini <klik>. Sini kongsi sikit2 je intro ni. 

Gambar logam emas yg asli (untreated)

Kenapa orang obses sangat dengan emas ni? Kalau tanya orang dulu-dulu, selain cantik bila dipakai, mereka akan jawab, sebagai simpanan masa depan. Mmmmm orang dulu-dulu pun simpan emas untuk masa depan. Kita sekarang yang kuasa beli lebih daripada orang dulu-dulu macamana?

Banyak lagi mengenai emas akan aku kongsikan, nantikan update seterusnya. Artikel takleh panjang2, nnt org bosan baca bila olahan ayat tu meleret2..betul ke? berkata2 melalui pengalaman.. hik hik hik..sampai jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment

Silakan kongsi sebarang idea dan pendapat...