Monday 10 September 2012

Klinik

Klink swasta ni memang banyak, dah macam cendawan lepas hujan (tp sekarang selalu hujan, tak nampak lak cendawan naik). Klinik yang jadi panel sesebuah syarikat pun banyak, kena pilih betul-betul mana yang ok. Bukan maksud nak perkecilkan kredibiliti doktor. Semua doktor tu dah diiktiraf layak untuk menangani pelbagai permasalahan mengenai segala jenis sakit ni.. cuma kadang tu, tunggu nama dipanggil 30minit..masuk jumpa doktor 2 minit..usik2 sikit..dah siap. 

Di sini nak kongsi sedikit kegembiraan dan kepuasan hati dengan sebuah pusat rawatan di kawasan Bandar Baru Bangi. Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah memang terkenal di sini. Pertama kali nak jejakkan kaki, terfikir, uish..sure mahal, tapi mak punya pasal, takpe la..dulu-dulu masa kecil, mak lagi banyak korban untuk kita. Kena bayar sendiri sebab mak tak masuk dalam panel list syarikat, hubby dan anak-anak je yang ditanggung. Mak kata, "Klinik pakar ni, mahal kot."..Aku kata, "takpe la mak, mak tu batuk tak baik-baik lagi, kita tanya pakar lak, apa kata dia." Maka masuk la kami ke situ.

Lama juga menunggu, sebab orang ramai nak buat medical check-up untuk masuk U (mmmm silap timing). Lebih kurang sejam setengah menunggu, nombor mak dipanggil, kami berdua masuk ke bilik rawatan. Seorang doktor perempuan melayu tersenyum mesra. Layanan doktor sangat memuaskan, dan banyak soalan yang ditanya untuk mendapatkan cerita sebenar tentang symptom sakit mak. Kemudian doktor meminta kami mengikut jururawat ke bahagian lain klinik berkenaan untuk diambil sample darah dan menjalani x-ray. Dalam kepala masa tu, sure charge lebih kurang RM200 dah ni. Ujian terhadap sample darah tersebut memakan masa 1jam baru dapat keputusan, sekali lagi, kami lepak di ruang menunggu, sebab banyak suratkhabar dan majalah, kami leka disitu.

Nama mak dipanggil apabila jam menghampiri pukul 5.00pm (kami mendaftar masuk jam 1.00pm, kami solat zohor di surau tingkat 3). Apabila masuk, "aik, doktor lain pulak," aku kata. "doktor tukar shift, yang tadi dah balik," doktor muda lelaki, asalnya aku ingat dia keturunan cina, rupanya melayu. Layanan, pertanyaan dan penerangan doktor yang ini pun lebih kurang sama mesranya dengan doktor tadi. Kami sangat berpuas hati. Alhamdulillah, mak takde apa2 masalah, cuma mungkin sebab mak pergi umrah dalam keadaan batuk, di sana pun cuaca sangat panas, tu yang batuk tak baik-baik.

Tiba masa nak ambil ubat dan bayar. hahhhh!!!!! RM89.50 je... dua kali aku tanya budak kaunter tu, kot2 salah dengar. Memang betul sebegitu casnya. Uissssshhh...banyak murah ni, kami pulang dengan perasaan gembira, mak takde apa2 masalah, doktor2 di situ pun mesra dan murah!!!!! huhu... untuk masa2 akan datang semestinya aku akan ke sana jika ahli keluargaku tak sihat.

No comments:

Post a Comment

Silakan kongsi sebarang idea dan pendapat...