Wednesday 12 September 2012

Pelaburan Emas #1

Masa kecik dulu, aku ni sangat disayangi oleh arwah atok aku. Asal balik kampung je sure dia akan bagi aku macam2, koman2 pun RM10, masa tu (sekitar tahun 70-an dan 80-an) RM10 tu besar nilainya. Atok meniaga alatulis dan supply buku-buku teks ke sekolah-sekolah. Ada satu ketika tu, atok hadiahkan aku gelang emas, kalau tak silap masa tu aku umur 2-3tahun. Budak kecik mana la tau emas2 ni, so tak heran la kalau aku dok sepah2kan gelang tu merata-rata. Mak aku kata ada yang aku taruk dlm lubang tandas pun. Masa tu emas murah berbanding sekarang, tapi ye la, kuasa beli orang masa tu pun kurang.

Masa aku sekolah menengah, mak belikan aku gelang, sampai sekarang aku masih simpan dan kadang-kadang pakai. Masa tu emas lebih kurang RM30/gram (916). Aku ni bukan giler emas atau barang kemas, so barang-barang tu sangat limited pada aku. Masa kerja, ada la sekali je kot aku beli gelang, aku suka gelang berbanding rantai..cincin..sebab gelang ni simple, pakai di tangan, kalau rantai, rasa macam gatal leher. Gelang yang aku beli masa kerja tu, kira2 dalam 11 tahun yang lepas (menunjukkan dah lama benar tak beli emas). Masa tu harga lebih kurang dalam RM40/gram. Aku bayar kat kedai tu lebih kurang dalam RM500 (resit seme entah ke mana, so tak tepat sangat fakta ni, lebih kurang je). Maknanya lebih kurang dalam 10gram++ la gelang tangan aku tu. Hadiah kahwin takyah cite la ek..hehehe..

kredit:  http://www.hargaemas.com.my/harga

Sekarang..jeng jeng jeng..harga emas dalam RM180/gram. Berdasarkan graf di atas, peningkatan sebanyak 449.06%  (kiraan dari 2003 hingga 2012).

Dengan kesedaran mengenai harga tersebut, rasanya sangat rugi aku tak beli emas banyak2 dulu..atau membuat pelaburan dalam emas ni. Tapi rasanya belum terlambat. Berdasarkan laporan dari Berita Harian, dengan tajuk "Emas dijangka cecah RM503 satu gram menjelang 2020", aku jadi tersentak dari lena yang panjang mengenai pelaburan emas ni. Oleh itu, aku sekarang berjinak-jinak untuk belajar mengenai pelaburan emas. Banyak faktor yang mempengaruhi harga emas, yang tu akan aku kongsikan kemudian ye.

Sampai sini dulu untuk entry ini, insyaAllah banyak lagi perkongsian mengenai 'pelaburan emas' akan aku update nanti. Moga menjadi pekongsian menarik dan bermanfaat untuk semua. 

Kepelbagaian saiz mengikut berat emas yang kami tawarkan

Opss...untuk pengetahuan semua, aku dah jadi 'pengedar emas' yang berdaftar, so..kalau nak detail atau mahu memulakan pelaburan emas, boleh contact aku. InsyaAllah berbaloi. Jangan bimbang, kita beli emas, kita pegang sendiri emas kita beli..tiada syubhah di situ. Pelaburan ini adalah untuk masa depan kita dan keluarga.

No comments:

Post a Comment

Silakan kongsi sebarang idea dan pendapat...